A téli időszakban is fontos a rendszeres testmozgás

A téli hideg és a korai sötétség még az élsportolók kedvét is képes elvenni a rendszeres testmozgástól, hát akkor még a többi „földi halandóét”, akik egyébként egyik évszakban sem éreznek magukban különösebb lelkesedést semmilyen mozgásforma iránt. Ha jobban belegondolunk, hiába gyöngyőrű és napsütéses a nyár, ilyenkor ugyanis általában épp azt kifogásoljuk, hogy a hőségtől ültő helyünkben elolvadunk, akkor minek ugráljunk, még a végén hőgutát kapunk!

Nyáron túl meleg van, télen túl hideg, az ősz túl esős és melankolikus, nem is beszélve a tavaszi fáradtságról! Kifogást tehát mindig lehet találni, azonban sokkal célravezetőbb, ha ehelyett inkább valamilyen motivációt keresünk magunknak. Azzal semmiképp sem érdemes védekeznünk, hogy a hideg miatt nem sportolunk, hiszen a mozgástól a szervezetünk több hőt termel, így futás közben például igen gyorsan bemelegszünk majd. Természetesen nagyon fontos az is, hogy az évszaknak megfelelően, rétegesen öltözködjünk. A réteges öltözködés további előnye sportolás szempontjából, hogy miután kellőképpen megdolgoztattuk az izmainkat és kimelegedtünk, nyugodtan könnyíthetünk a ruházatunkon, persze azért ne vetkőzzünk túlságosan neki.

A mozgás számos nagy előnye közül az egyik az, hogy ellenállóbbá teszi a szervezetet, így csökken a megfázásveszély is, azonban ha túl vékony öltözékben ugrándozunk a kinti mínusz fokokban, azzal szabotáljuk saját magunkat, hiszen a megizzadt testünknek cseppet sem tesznek jót az extrém hideg hőmérsékletek. Ha sikerült rászánnunk magunkat a mozgásra, akkor ne feledkezzünk meg a hidratációról sem. Igyunk elegendő mennyiségű folyadékot sportolás előtt, közben és után is, víz nélkül soha ne induljunk el otthonról!

A mozgás mindig hasznos, télen pedig kiemelten fontos, hogy tegyünk valamit az egészségünk érdekében. Köztudott, hogy a sportolás enyhíti a téli depresszió tüneteit, amelynek kialakulásához többek között a kevés napfény is hozzájárul. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a téli ünnepek után szinte mindenkire ráférne egy kis súlyvesztés, amely sokkal gyorsabban és hatékonyabban megy rendszeres testmozgással, mint az egészségkárosító extrém diétákkal. Ha valaki úgy érzi, hogy nagyon nincs formában, az semmiképp se kezdjen spártai edzésbe, kezdetnek az is tökéletes, ha gyalog tesszük meg a kisebb-nagyobb távokat a saját tempónkban.


hunprobalazs