Amit tudni kell a csokiról

A csokoládé népszerűsége vitathatatlan és töretlen; amióta elterjedt az európai piacokon, azóta szinte mindannyiunkat sóvárgással tölt el. De vajon a fogyasztása milyen élettani hatásokat tartogat számunkra? A kérdés azért is fontos, mert sokszor egymásnak ellentmondó érveléseket lehet olvasni a csokoládéval kapcsolatban.

Alapvetően ki lehet jelenteni, hogy a csokoládé pozitív és negatív élettani hatásokat is hordoz magában, tehát a mértékletes fogyasztás lehet elfogadott. A kedélyjavító hatása általánosan ismert; ezt elsősorban a szerotonin nevű anyagnak köszönhetjük, ami egy hírvivőként szolgáló különleges vegyület. A szerotonin kisebb vagy nagyobb mennyiségben mindig jelen van a szervezetünkben. Ha a szintje lecsökken, akkor letörtebbé válunk, súlyosabb esetekben akár depresszióba is fordulhatunk. Ilyen esetekben a megoldás szerencsére egyszerűen megtalálható; egy-két kocka csoki máris jobb kedvre derít bennünket és azonnal tovaszáll az ingerültség és a rossz kedv…

Ennek ellenére a csokoládé egyáltalán nem javasolt „antidepresszánsként”. A benne található szőlőcukor rendkívül gyors ütemben képes a vércukorszint emelésére, ami más szénhidrátok esetében sokkal lassabban játszódik le. Ez magyarázza, hogy a csokoládé fogyasztása során érzett elégedettség érzése nem tart túl sokáig; amilyen gyorsan bekövetkezik, olyan hamar el is száll. Mindemellett a rendszeres fogyasztása súlyfelesleget okoz; a szervezetünk hamar zsírrá alakítja a csokoládéból származó cukrot. A csokoládé pártolói viszont felhívják a figyelmünket arra, hogy a kakaónak köszönhetően segít a szívinfarktus megelőzésében. A kakaó mellett számos olyan anyag található a csokiban, amelyek bizonyítottan vagy feltételezve csökkentik a szívbetegségek kockázatát.


hunprobalazs