Az egészséges táplálkozásról dióhéjban

Ha el szeretnénk igazodni az egészséges táplálkozással kapcsolatos ajánlások és irodalmak útvesztőjében, alaposan fel kell kötnünk a nadrág szárát. Rendszeresen jelennek meg egymással szöges ellentétben álló ajánlások, így ezekben a kérdésekben nehéz megnyugtató döntést hoznunk.

Szerencsére egyre nagyobb lakossági igény mutatkozik az egészséges táplálkozás és az egészséges életmód iránt. Ez azért is sürgető és fontos, mert Magyarország lakossága az egyik leginkább elhízott nép Európában, ami számos súlyos következményt von maga után.

Mégis melyek azok az alapvető ajánlások, amelyeket a szakemberek egyöntetűen elfogadnak és támogatnak?

Az alapvető ajánlás szerint a táplálkozás változatossága nagyon fontos. Minél többféle élelmiszerből és minél változatosabb elkészítési móddal készülnek az ételeink, annál inkább biztosak lehetünk benne, hogy minden szükséges tápanyagot, nyomelemet és vitamint megszereztünk a szervezetünk számára.

Minél kevesebbet mozgunk, annál inkább figyeljünk oda a zsírok bevitelére! A mozgásszegény életmódot folytató emberek számára különösen ajánlott a zsíros ételek mellőzése. A sütéshez használjunk inkább olajat vagy margarint.

Fogyasszunk rendszeresen tejtermékeket. Gyakorlatilag bármelyik megfelel, amit szeretünk, de figyeljünk, hogy lehetőleg az alacsonyabb zsírtartalmú készítményeket részesítsük előnyben.

Mellőzük a túlzott sófogyasztást! A sós íz érzete csak megszokás kérdése. Minél többet használunk, annál inkább „ellenállóvá” válunk a sós ízre és annál gyakrabban sózunk utólag is. Szokjunk le erről!

Ha szomjasak vagyunk, igyunk vizet! Vizet, ne pedig alkoholos vagy cukrozott italokat! A szomjoldásnak a víz mellett alternatívája lehet a cukor nélküli tea, esetleg a természetes gyümölcslé.


hunprobalazs