Az izometrikus ellenálló-edzés biztonságosan csökkentheti a magas vérnyomást?

Mikor mérte utoljára a vérnyomását? A magas vérnyomás 1,13 milliárd embert érint világszerte, és 2019-ben 10,8 millió halálesetet jelentett. Világszerte ez a vezető halálozási kockázati tényező. A 18 év feletti ausztrál lakosság több mint egyharmada magas vérnyomásban szenved, de a becslések szerint az ausztrálok 50 százaléka nem veszi észre, hogy ezzel él.

Mivel a magas vérnyomás miatt nagy a szívroham vagy a stroke (szív- és érrendszeri betegség) kockázata, fontos, hogy nyomon kövesse a vérnyomását. A 18 éven felüli embereknek legalább kétévente ajánlott vérnyomásmérést végezniük. Tekintettel ennek a globális egészségügyi kihívásnak a hatásaira, egyértelműen szükség van stratégiákra a magas vérnyomás előfordulásának és súlyosságának csökkentésére, és a testmozgás egy ilyen stratégia. Míg az aerob és dinamikus ellenállóképesség hatékonynak tűnik a vérnyomás csökkentésében, az UNSW Medicine & Health kutatói által vezetett új tanulmány kimutatta, hogy az izometrikus ellenállóképzés (IRT) egy új gyakorlási mód, amely bizonyítja a  vérnyomás csökkentésének hatékonyságát.

Mi az izometrikus ellenállás edzés? Az IRT egyfajta erősítő edzés. Az IRT során az izmok erőt termelnek, de nem változtatják meg a hosszukat. Ez eltér a hagyományos erőnléti edzéstől, mint például a guggolás és a fekvőtámasz, vagy ahol az izmok lerövidülnek és meghosszabbodnak a mozgás során. Jelenleg az IRT-t nem ajánlja számos nemzetközi iránymutatás a magas vérnyomás kezelésére. Ez leginkább a biztonsággal kapcsolatos aggodalmaknak volt köszönhető, mivel az IRT statikus jellege miatt a vérnyomás jelentősen megemelkedik edzés közben, különösen akkor, ha nagy izomcsoportokat használnak vagy nagy intenzitásúak, összehasonlítva a hagyományos erő gyakorlatokkal, például súlyemeléssel vagy aerob gyakorlattal, mint pl. gyaloglás vagy kerékpározás.


hunprobalazs