Három futásmítosz leleplezve

Világszerte rengeteg mítosz kering a futásról, kezdve azzal, hogy a futástól tönkremennek a térdek, vagy hogy a nyújtás létszükséglet, valamint sokan abban is hisznek, hogy mezítláb futni a legegészségesebb. Abban, hogy a futástól tönkremehetnek a térdek van logika, hiszen minden egyes lépésnél a térd „szenved”, viszont a kutatások azt mutatják, hogy a futás akár jót is tehet a térdeknek.

Egy tanulmány szerint, amely során 75.000 futót vizsgáltak azt mutatta ki, hogy azok az emberek, akik futnak kevesebb kockázatot mutatnak ízületi gyulladásra, mint azok, akik sétálnak. Minél nagyobb a heti futásteljesítmény, annál alacsonyabb a kockázati arány. Ez persze összefüggésben lehet a kisebb testsúllyal, hiszen a legnagyobb kockázati tényező a térd ízületi gyulladására a túlsúly. Összességében arra a következtetésre jutottak tehát, hogy nincs arra bizonyíték, hogy a futás növeli az ízületi gyulladás kockázatát. A népszerű bölcsesség szerint, ha futás előtt nem nyújt, akkor komoly sérülések is keletkezhetnek, amelyek ráadásul nehezebben gyógyulnak, ez viszont igazából nincs így.

Erről is elvégeztek egy kutatást, és arra jutottak, hogy a nyújtás csak kis mértékben, vagy egyáltalán nem volt hatással a fájdalomra vagy sérülésekre, tehát nyújtással vagy anélkül, sérülés esetén a fájdalom ugyanolyan mértékű lesz. Egy másik teória szerint kevesebb a kockázata a sérüléseknek, ha úgy futunk, ahogy a természet megalkotott minket, vagyis mezítláb. Ilyenkor viszont gondolni kell a betonra, az aszfaltra, a törött üvegdarabokra, hiszen ezek komoly sérüléseket is okozhatnak. A mezítláb futás valóban kényelmes lehet, de sosem lehet tudni, hogy mikor szalad bele az ember egy élesebb kavicsba vagy üvegdarabba, ezek pedig nagy fájdalmakat okozhatnak, tehát érdemes mindig futócipőben futni.


hunprobalazs